Matias Turkkila

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikennepolitiikka

Suomalaiset ja espanjalaiset erityisolosuhteet

Espanjaa ja Suomea yhdistää (keskieurooppalaisesta) standardista 1.435 millimetriä poikkeava raideleveys. Espanjan 1.668 millimetriä[i] eroaa standardista 233 milliä, kun taas suomalainen 1.524 millimetriä on 89 milliä leveämpi ja 144 milliä iberialaista kapeampi. Entisten IVY-maiden 1.520 millimetriä[ii] poikkeaa taas meikäläisestä nykyään neljä milliä.

Poikkeama tuo muassaan ongelmia. Niistä kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi:

Rataverkon korjausvelan rahoitus on turvattava

Yle Uutiset ovat uutisoineet, että junien suurin syy myöhästelyyn ovat rataverkon puutteet sekä turvalaitteiston viat. Näiden osuus oli peräti 45 prosenttia kaikista myöhästymisistä. Junankuljettajana toiminut SDP:n kansanedustaja Harry Wallin on sanonut, että Suomen yksiraiteisella rataverkolla turvalaitehäiriö heijastuu liikenteeseen, kun muut junat joutuvat odottamaan myöhästyneen junan ohitusta.

Pitäisiko metron suunnittelu aloittaa alusta?

Länsimetron ongelmat jatkuvat, verovaroja palaa ja vanhan epäkelvon ratkaisun päälle rakentuvia uusia huonoja ja kalliita ratkaisuja suunnitellaan. Päättäjiltä puuttuu sekä kyky katsoa tulevaisuuteen että ottaa oppia maailmalta. Olisiko meidän syytä aloittaa alusta?

Pisara-rata ja Klubi-askin kansi

1. Johdanto

Pisara-rata on jälleen pulpahtanut liikennehankkeita koskevaan keskusteluun. Siksi on syytä valottaa ratahankkeen alkuhistoriaa ja sen vaikutusta nykyhetkeen. Pahoittelen, ettei blogi ole kovinkaan lyhyt. Lisäksi joudun viestin selventämiseksi turvautumaan kohtalaisen pitkiin lainauksiin. Hätäiset lukijat voivat lukea blogini sanoman kappaleesta 5. Oppivatko päättäjät mitään?  

2. Pisaran alku

Tässä tosiaan on oltu

VR:n entinen toimitusjohtaja Mikael Aro kauhistelee tuoreessa twiitissään itäisen naapurimaamme menoa: omia todellisia mielipiteitä ei uskalleta sanoa ääneen edes tutuille. Toinen entinen VR:n johtaja on samaa mieltä: "Hurjaa".

Kiskobussiliikenteen kehittämisestä

Yhdistyksemme on antanut Liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon ehdotuksesta osto- ja velvoiteliikenteen kehittämiseksi 2020 – 2022. Lisää lausuntoja on tulossa, ja osa niistä saattaa näkyä LVM:n netissä vasta tämänpäiväisen määräajan päättymisen jälkeen.

Sähköautoilu on puhdas, niin puhdas...

Johdatus aiheeseen

Sähköauto on aikamme ilmiö.  Siihen uskovat ”kaikki”, ja ne jotka eivät usko saavat tuta olevansa jotain paariaa tai vääräuskoisten sakkia.

Sähköauto on aikamme lupaus.  Siihen luottavat kaikki. Sähköauto, voitaisiin stanssata meidän kaikkien vöihin.  Niin vahvasta vyötämme itsemme luottamuksessamme sähköautoon.

Sähköauto on maapallomme pelastaja.  Se lunastaa kaiken tuskan ja uhkan meiltä.  Huolemme öljyn ja kasvihuonekaasujen vuoksi on aiheeton.  Koska sähköauto.

*

Hämeentien avaaminen pyöräilijöille pelottaa näkövammaista

Helsingin kaupunki on päättänyt, että se sulkee Hämeentien Kurvin ja Hakaniemen torin välisen osuuden yksityisiltä henkilöautoilta ja sallii liikenteen vain busseille, raitiotievaunuille, takseille sekä erityisesti pyörille. Päätös vaatii Hämeentielle suurta remonttia, joka kestää vuosia. Tänä aikana raitiotievaunut vaihtavat reittiä mainitulla osuudella. On helppo kuvitella, minkälainen mylläkkä Hämeentiellä remontin aikana tulee olemaan. Se koettelee kaikkien hermoja, mutta erityisesti autoilijoiden. Remontin aiheuttamien henkilövahinkojen ja autokolareiden määrä tulee olemaan suuri.

Sörnäistentunneli varmistaa joukkoliikenteen sujuvuuden

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi tänään kokouksessaan asemakaavan muutoksen, joka mahdollistaa Sörnäistenrantaan suunnitellun tunnelin rakentamisen. Tunneli yhdistää Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien ja sen myötä pohjois-eteläsuunnan liikenne sujuvoittuu.

Sosialidemokraattien ryhmä tuki asemakaavan muutosta ja painotti päätöksessä alueen joukkoliikennemahdollisuuksien kehittymistä sekä viihtyisän kaupunkiympäristön rakentamista.

Otso Kivekäs ja vaihtoehdot

Helsingin kaupunginvaltuuston vihreän ryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs kirjoitti äskettäin blogissaan Sörnäisten autotunnelista. Kivekkään blogin kommentit julkaistaan vasta, kun ne on hyväksytty.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä